Hoe organiseer je een feest?

5 Tips Voor Een Onvergetelijk Feest

Iedereen heeft wel eens wat te vieren, je bent immers elk jaar jarig. Een simpele verjaardag thuis met een gebakje, kaas en worst kan iedereen regelen. Maar als je het echt groots wil aanpakken zul je een goede organisatie nodig hebben. Bij een jubileum, een bruiloft of een speciale verjaardag zoals 50 jaar worden pak je het wat groter aan dan in je eigen huiskamer.

5 tips voor een perfecte aanpak voor een onvergetelijk feest 

 

Tip 1 (gouden tip): Wat wil je zelf?

Het is jouw feest. Denk niet meteen aan wat andere vinden, zeggen, en doen. Ga uit van waar jouw hart ligt. Wat wil ik ervaren en beleven? Een ervaring is niet zwart of wit, maar gekleurd. Er zijn talloze mogelijkheden, denk out of the box, ga omdenken, wees jezelf.

Houd jouw wensen vast in je gedachten en bedenk of je verwachting kan waargemaakt worden met de mensen die je uitnodigt. Het belangrijkste van een feest zijn namelijk de gasten. Mensen zetten de toon, niet de locatie, de catering of de aangelegenheid. Wil je wel of niet selectief zijn, ga je voor een klein en intiem feest of ga je voor grootse gezelligheid? Alles is goed, zolang jij je er maar goed bij voelt.

 

Tip 2: Datum en uitnodigingen

Ben je jarig in de winter, maar wil je een graag een zomers tuinfeest? Regel het. Laat je niet beperken tot een datum, omdat je daar aan vast zit. Anderzijds een winterbarbecue heeft ook z'n charmes. 
Laat je je leiden door de seizoenen of ga je voor jouw speciale datum?

Heb je de datum vast staan? Dan kun je de uitnodigingen maken. Communiceer je het via de mail, een e-card of ga je voor een mooie uitnodiging via de post? 
Voor feesten waarbij je een externe faciliteit hebt geregeld of gaat regelen kun je het beste een 2 tot 3 maanden van tevoren de datum bekend maken. 
Ga je trouwen op een werkdag, dan moeten je gasten een dag vrij nemen. Houd dan rekenschap met 4 tot 5 maanden van tevoren. 
Bij een eigen locatie kun je nog drie tot zes weken van tevoren aangeven dat je een feest geeft in het weekend.

Must do: Vermeld op de kaart of in de e-mail dat de genodigden zich moeten aanmelden. Geef ook aan wat de uiterste aanmelddatum is. 
Als je een maaltijd regelt voor je gasten, inventariseer dan of je gasten speciale wensen hebben (vegetariërs, glutenvrije eters of mensen die allergieën hebben). 

 

Tip 3: Locatie en de faciliteiten

Thuis binnen of in de tuin? Een zaal of locatie huren? Alles staat of valt met het aantal gasten. Wil je dansen? Komt er een buffet voor het eten? Moet er zitgelegenheid zijn of is een aantal statafels voldoende? 

Voor een feest kun je rekenschap houden met 1m2 per persoon voor een receptie. Voor een feest met buffet, bar en dansvloer 1,5m2 per persoon. Je kunt eventueel je woning uitbreiden naar de tuin door een tent aan de woning te plaatsen.
Welke sfeer moet de locatie oproepen? Wat is de bereikbaarheid van de locatie, zijn er bijvoorbeeld parkeerplaatsen? En kunnen minder validen ook de feestlocatie gemakkelijk bereiken?

Tip 4: Eten & Drinken

Bij een gehuurde locatie zijn vaak al afspraken gemaakt over de afname van eten en drinken. Deze locaties werken alleen met hun eigen toeleveranciers.
Ga je een thuis en/of in de thuis een feest geven voor meer dan 20 personen? Dan is het raadzaam om een cateraar in te schakelen. Hoewel je misschien een prima kok(kin) bent heb je ten eerste niet alle materialen in huis om zoveel mensen te voorzien. Maar nog wel het belangrijkste is dat je geen tijd hebt om je met het eten bezig te houden. Het is jouw feest, de dag of avond vliegt om, dus geniet er van! 

Voor welk eten kies je? Dat is sterk afhankelijk van jouw budget en je wensen. Een buffet is een goede keuze waarbij iedereen zelf kan opscheppen en kan kiezen wat hij of zij wil eten. Een walking diner is weer wat chiquer. Ook kun je kiezen om een lunch of high tea te organiseren. Of wat vind je van een (winter)barbecue? Als je een avond verjaardag geeft, dan heb je natuurlijk lekkere hapjes nodig. Afhankelijk van wat je nog op tafel zet heb je 2 tot 3 hapjes nodig per persoon per uur. Laat je de hapjes uitserveren of maak je een hapjestafel? Ga je ook voor warme hapjes? Let dan op dat bij de aanlevering door de catering de warme hapjes wel meteen genuttigd worden. Warm bittergarnituur kan namelijk niet lang verhit blijven.

Regel je de drankjes zelf of besteed je dit uit? Ga je voor een drankenassortiment bij de plaatselijke slijter of kies je voor een all in drankenarrangement? Bij een drankenassortiment wordt aan het einde de daadwerkelijk verbruikte drank gecalculeerd. Maar bij een drankenarrangement weet je van tevoren wat het kost.    

 

Tip 5: Het feest

Dan is het eindelijk zover. De dag van het feest. Je hebt alles geregeld en de voorpret was groot. De meeste mensen zijn toch wel wat gespannen op de grote dag. Probeer wat te ontspannen en te vertrouwen op jezelf en op de partners waarmee je samenwerkt. Je dag wordt perfect, en is al perfect als je openstaat dat een mogelijke imperfectie ook mooi kan zijn.

 

 

30 okt 2018 12:23 Zichtbaar internet 0

Reacties

Reactie formulier
Wij gebruiken de door ons gevraagde gegevens uitsluitend voor een reactie op je bericht.